Menisküs Yaralanmaları

Menisküs

Menisküsler diz ekleminde yer alan C şeklinde kıkırdak benzeri yapılardır. Diz eklemini oluşturan iki ana kemik olan femur ve tibia arasında yer alıp şok absorbe edici görevi görerek kıkırdak ve kemik yapıların zarar görmesini engellerler. Biri iç diğeri dış olmak üzere her dizde ikişer tane menisküs bulunur. Menisküsler genç bireylerde sportif faliyetler sırasında dizdeki kontrolsüz burkulma, döme ve yüklenmeler nedeni ile yırtılabilirken , menisküsün elastikiyetini kaybettiği yaşlı bireylerde ise basit aktiviteler ile bile zarar görebilirler.

Menisküs yırtıkları oluşurken hastalar genellikle ani bir ağrı ya da yırtılma hissederler. Yırtılan menisküsün hangisi olduğuna bağlı olarak ağrı dizin iç ya da dış kısmında olabilir. Birkaç saat içinde dizin içinde sıvı veya kan toplanmasına bağlı olarak diz ekleminde şişlik ortaya çıkar. Genellikle yaralanan bacak ile yürümek mümkündür ancak topallama olur. Yaralanma şiddetli ise menisküs yırtıklarına dizin çapraz ya da yan bağlarının kopmaları da eşlik edebilir. Bu durumda dizde emniyetsizlik ve boşluk hissi gibi belirtiler de ortaya çıkabilir. Bazen yrtılan menisküs parçası, diz eklemini oluşturan kemiklerin arasında sıkışarak diz hareketini engeller ve kilitlenme yaratır. Kilitli diz olarak bilinen bu durumda erken dönemde cerrahi tedavi yapılması gerekir. Menisküslerin büyük kısmının kan dolaşımı olmaması nedeni ile oluşan yırtıklar genellikle kendi kendine iyileşemez, müdahale gerektirir. Menisküs yırtığı teşhisi uzman bir hekim tarafından dizin ayrıntılı muayenesi ve MRI eşliğinde konulabilir.

Menisküs yırtıklarının tedavisindeki temel amaç ağrı ve fonksiyon kaybını gidermek, uzun vadede dizde meydana gelebilecek dejenerasyon ve kireçlenmelerin önüne geçmektir. Dizde sağlam ve fonksiyonel bir menisküs elde etmektir . Bu amaçla menisküs yaralanması elveriyor ise dikilerek tamir edilmeli , yırtık tipi buna müsait değilse yırtık olan kısım temizlenmelidir.

Menisküsleri ileri derecede hasar görmüş ve tamamen çıkartılması gereken hastalarda, dizdeki aşınmanın önüne geçmek için menisküs dokusun nakli gündeme gelir. Kadavralardan alınan dondurulmuş menisküs dokuları, hastalık taşınmasını önlemek için testleri yapıldıktan sonra nakledilebilir.